söndag 9 juni 2013

FIGHT!

Hej vad roligt att nån/några av er är intresserade av min träning och kost!
Tänkte därför berätta mer ingående hur min lilla träninghistoria börja och som den framförallt är nu. Vad jag äter, hur man ska tänka osv. Jag är iget proffs men en äkta kämpare!

När jag började träna sommaren 2012 allså efter studenten var jag inte nöjd med hur jag såg ut. Tyvärr har jag inte generna på min sida som många "blogg-tjejer" har som bloggar om fitness. Ex Kenza, som jag själv följer men har svårt att ta till mig när de gäller hennes träning och kost inlägg. Det blir helt enkelt inte motiverande när jag vet att hon och ja har helt olika kroppar från början. Jag har en kropp som behövs underhållas och jag måste tänka på vad jag äter. Många tjejer kan äta nästan vad som helst utan att det syns på utsidan. Medans jag måste vara mer noga. Vilket känns lite orättvist ofta, men som bara är att acceptera. Men träning och kost är också självklart till för innsidan!

Så i somras när jag började träna, tränade jag mest styrketräning, lite motion och fys. Ungefär två/tre gånger i veckan. Man såg absolut resultat bara efter någon månad men som för de allra flesta som börjar träna och vill åstakomma nått måste man tänka lite längre än så. I alla fall höll jag på så tills jag och min pojkvän åkte till Gran Canaria där vi stannade i två månader med endast promenader som träning. Tror dock inte jag gick tillbaka till där jag började innan jag börja träna. Jag hade gått ner några kilo och när jag kom hem från GC stog vågen på samma. Sen runt nyår hade jag motivation att börja träna igen och med tiden lärde jag mig att kosten nästan var det viktigaste. Jag visste att man ska äta nyttigt och bla bla grönsaker. Men kom sedan in på de mer grundläggande för just sånna som mig (dåliga gener kroppen).

Alla vet ju att man inte dricker läsk, trycker i sig tårta till frulle osv, men om man nu går in och är smartare än så..

Saker jag absolut inte äter (klart det finns undantag):

* Smör och fet ost -  att sluta äta smör är jävligt lätt och de bästa du kan göra. Förstår ni hur mycket smör jag egentligen åt förr? Ni äter, varje dag? Vadå smör tänker ni, nu går de för långt! Nä för om jag jasmin forsenberg ska den kroppen jag är nöjd med måste smör bort och så är det, inse det faktat. Smör att steka i, smör på mackor, mosa smör ner i de, och de. Aja ni fattar.

- Äter alltid keso på mackor, lättkeso. Keso är väl de jag äter istället för smör och ost.
Det är cirka 80 procent fett i smör och i ost cirka 30 procent. I min keso är det 1,5 procent. Ni fattar va?

* Vitt bröd -  helt onödigt, finns tusentals goda nyttiga bröd, en lätt match.

* Potatis -  potatis äter jag såklart ibland när de är lite festligare men aldrig till vardags, men potatis är heller inte så farligt som alla tror, inte heller pasta. Pasta äter jag nån gång i veckan när ja inte kommer på nått att stoppa i mig som det finns mycket protein i. Lite pasta i din sallad gör mer nytta än onytta. Samma med potatis, fast pasta är lite bättre. (fullkorn alla gånger!)

* Korv, köttbullar osv - korv åt jag lätt typ fyra, fem gånger i veckan förut, minst! Korv är ju så lätt, finns alltid hemma. Men korv äter jag aldrig längre, de är mycket fett i korv och köttbullar, fast man vet liksom inte de.

* Såser -  sås har alltid varit en av mina passioner. Klart du får såsa till det ibland men helst inte med gräddsåser och bea-såser.

KOM IHÅG ATT KROPPEN BEHÖVER NYTTIGA FETTER FÖR ATT GÅ NER I VIKT!
Fisk, ägg, nötter osv, behövs!!! Går att läsa om överallt på internet och i böcker jag lånat från bibblan.


Viktigt :

Att äta mellanmål, minst två stycken per dag mellan de riktiga måltiderna. Mellanmål gör att "sockerbalansen" i kroppen ligger på en bra nivå hela tiden och du får mindre sötsug och riskerar inte att äta ihjäl dig vid nästa måltid. Man ska alltså äta måltider som gör en nöjd, aldrig proppmätt. Men man får heller inte sluta äta när man fortfarande är hungrig för då kommer man garanterat börja små-äta dirket efter måltiden eller äta alldeles för mycket vid nästa. Så mellanmål är ett måste!

ALDRIG BANTA! Man kan inte banta för alltid. Så alltså, så fort du slutar med bantandet är du tillbaka där du börja på nolltid. Det ska vara en livstil, inte nån bantningskur.


Mitt dagsläge :

Jag tränar cirka fem gånger i veckan, absolut oftast på gymmet. Jag har inte fem stenhårda pass i veckan utan   det beror helt enkelt på vad jag känner behövs för denna vecka. Men jag utgår alltid från ben och rygg. Alltså så har jag kanske två benpass i veckan och två rygg. Sen plusar jag på annat på benpasset och annat på ryggpasset. Ex mage, armar, axlar, bröst, rumpa..
Mage och rumpa gör jag cirka varannan dag då jag prioriterar de och vill underhålla de, vilket jag läst mycket om att de behövs göras ganska ofta. Det räcker med någon övning  bara och vissa gånger stenhårda rumpövningar tillexempel.
Den femte gym-dagen gör jag oftast mycket fys, och resterande styrketräning än ben och rygg. Kankse ett stenhårt mage och rump-pass!

Jag går också många promenader, cyklar väldigt mycket och har nu börjat springa lite utomhus. På gymmet gör jag också fys, oftast genom att cykla, ro, cross, och springa. (värmer alltid upp med cykling).

Jag har gjort enorma framsteg senaste månaderna och man ser väldigt stor skillnad på hur jag såg ut för ett år sen och hur jag ser ut nu. Jag har inte nått mitt mål än men jag har inte långt kvar. Det är viktigt att ha ett mål, annars tror jag det är svårt att komma ditt och hålla sig där. Mitt självförtroende är mycket mycket mycket bättre! Och allt är värt de 100 gånger om!

Jag vill också påpeka att jag äter fortfarande mycket skräp saker, som godis och snacks, men inte alls lika mycket och ofta!

Recept och mer tips kommer!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar