måndag 10 juni 2013

Stulna tips

Vad har du för tips om man har försökt att få "tightare" kropp under väldigt många år och försökt med många slags dieter, men ändå inte fungerar? Jag äter väldigt nyttigt tycker jag överlag, och inte särskilt mycket. Tränar 3-4 gånger i veckan på gym men skulle verkligen vilja känna mig nöjd med min kropp för en gångs skull. Vad brukar vara de vanligaste bristerna tror du? Småätande?

SVAR: Hej! Mycket bra fråga. Det som brukar vara problemet är dieter. Ordet diet kklingar inte bra i mitt huvud och jag gillar inte när man måste äta efter en viss slags diet och när det blir förbud. Det som brukar hända är att man håller dieten i några veckor och går ner i vvikt men tappar då även muskler. När man sedan inte orkar hålla dieten och går tillbaka tilll sin normala kosthållning så går man upp igen fast då i fett. Så man väger samma som innnan men har bytt ut muskler mot fett.
Bästa är att hitta en kosthållning som funkar i längden. Ligg på ett underskott av 500kcal/dag från ditt dagliga kaloribehov och ät en blandning av mycket protein och fett och långsamma kolhydrater. Fortsätt träna och gärna en blandning mellan styrketräninng och kondition och vardagsmotionera och promeneera mycket. Det kommer funka :)Lycka till!


KOST
Ät mycket av:
Protein: Kött, fisk, fågel, ägg, naturella nötter, proteinpulver, kvarg, keso mm.
Bra fetter: Olivolja, avokado, naturella nötter, frön, kokosolja mm.
Långsamma kolhydrater: Quinoa, Råris, bär, frukt, grönsaker mm.
Ät lite av/ Ta bort:
Snabba kolhydrater: Socker, bakelser, bröd, vetemjöl, halvfabrikat, chips, godis, läsk, flingor, glass, sylt, pasta, potatis, vitt ris mm.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar